جزوه روانشناسی یادگیری
دانلود جزوه روانشناسی یادگیری حسین زارع منبع درسی دانشگاه پیام نور و دانشگاه های دولتی
روانشناسی یادگیری
جزوه حاضر که در اختیار شما دانشجویان قرار داده ایم در 45 صفحه و مطابق با کتاب روانشناسی یادگیری حسین زارع تهیه شده است .
کتاب روانشناسی یادگیری حسین زارع یکی از کتاب های منبع برای این درس میباشد که بسیاری از دانشگاه ها این کتاب را به عنوان منبع درس
ی خود انتخاب کرده اند .
شاید دوست داشته باشید : دانلود رایگان جزوه آسیب های روانی 1 دانشگاه پیام نور
فصل های موجود در جزوه
- فصل اول : تعریف یادگیری
- فصل دوم : مبانی فلسفی رویکرد های نظری یادگیری
- فصل سوم : نظریه ثرندایک
- فصل چهارم : نظریه شرطی سازی کلاسیک
- فصل پنجم : نظریه کلارک لئونارد هال ( نظریه کاهش محرک سائق )
- فصل ششم : نظریه ادوین ری گاتری
- فصل هفتم : نظریه گشتالت
- فصل هشتم : نظریه یادگیری علامتی توانم
- فصل نهم : نظریه اسکینر ( نظریه شرطی شدن کنشگر )
- فصل دهم : نظریه یادگیری مشاهده ای ( نظریه شناختی – اجتماعی بندورا )
- فصل یازدهم : نظریه پردازش اطلاعات
در زیر میتوانید قسمتی از متن جزوه را مشاهده نمایید :
تعریف یادگیری با رویکرد رفتاری:
✓ در این رویکرد، نوع پاسخ به محرک خاص، مهم است نه چگونگی دستیابی به پاسخ خاص.
تعریف یادگیری یادگیری (از دیدگاه وودورث): آن نوع فعالیتی است که در فعالیتهای بعدی و آینده فرد تاثیر دارد.
✓ بیشتر معطول به آینده است چون شرط یادگیری، ایجاد تغییر در آینده است.
یادگیری (مان): هر نوع تغییر در رفتار است که از تجربه نتیجع میشود و ناشی از تغییرات فیزیولوژیک نیست. یادگیری، سازگاری
با اوضاع تازه و حل مسائل ساده و پیچیده را ممکن میسازد.
✓ یادگیری از تجربه بدست میآید و حاصل تغییراتی است که بوسیله تجربه بدست میآید.
✓ ماهیت سازگارانه دارد و یادگیری باید به انطباق جدیدی برسد.
✓ یادگیری، در حل مسئله کاربرد دارد و حل مسائل ساده و پیچیده را تسهیل میکند.
یادگیری (کیمبل، مهمترین تعریف): تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ میدهد.
✓ تغییر بیانگر این است که وضعیت یاد گیرنده قبل و بعد از یادگیری نباید ثابت و یکسان باشد.
✓ رفتار عبارتست از هر نوع فعالیتی از یک جاندار که مورد مشاهده باشد.
✓ واژه نسبتا پایدار به پایداری زمانی تغییر صورت گرفته اشاره دارد.
✓ بالقوه یعنی دستیابی به فعلیت انجام کاری که لزوما ممکن اس ت در حال حاضر ظاهر نگردد.
✓ در تعریف فوق، مالک یادگیری، تمرین و تجربه است.
✓ تقویت بدلیل بروز تغییر، ارائه میگردد و بدنبال ارائه تقویتکننده، تغییرات مورد نظر افزایش مییابد.
اکثر نظریه پردازان، یادگیری را متغیر رابط میدانند که واسطه بین تغییرات رفتاری و تجربه است.
اسکینر معتقد است یادگیری، عین تغییرات رفتاری است و وجود متغیرهای رابط بی معناست.
بروز یادگیری بصورت بالفعل را عملکرد میگویند.
بازتاب، یک پاسخ ساده ناآموخته در واکنش به محرک خاص است.
بسیاری از رفتارها همچون مهاجرت پرندگان، لانه سازی و . . . یادگیری به حساب نمی آید.
یادگیری در رویکرد شناختی:
✓ آنچه مالک یادگیری است، نحوه پردازش و دخالت فرآیندهای ذهنی است نه محرک و پاسخ خاص.
✓ فرآیندهای شناختی شامل نحوه ادراک امور، نحوه سازمان دادن اطالعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، کسب دانش، درک معنی و ایجاد انتظارات است.
✓ یادگیری در تغییر رفتار آشکار نیست بلکه ایجاد در تغییر ساخت شناختی و فرآیندهای ذهنی است.
اطلاعات فایل دانلودی
- نام جزوه : جزوه روانشناسی یادگیری
- تعداد صفحات : 45 صفحه
- فرمت فایل : PDF
- حجم فایل : 1.08 مگابایت
- مناسب برای : دانشجویان و اساتید رشته روانشناسی