منوی دسته بندی

جزوه روانشناسی یادگیری

دانلود جزوه روانشناسی یادگیری حسین زارع منبع درسی دانشگاه پیام نور و دانشگاه های دولتی

روانشناسی یادگیری

جزوه حاضر که در اختیار شما دانشجویان قرار داده ایم در 45 صفحه و مطابق با کتاب روانشناسی یادگیری حسین زارع تهیه شده است .

کتاب روانشناسی یادگیری حسین زارع یکی از کتاب های منبع برای این درس می‌باشد که بسیاری از دانشگاه ها این کتاب را به عنوان منبع درس

ی خود انتخاب کرده اند .

شاید دوست داشته باشید : دانلود رایگان جزوه آسیب های روانی 1 دانشگاه پیام نور

فصل های موجود در جزوه

  • فصل اول : تعریف یادگیری
  • فصل دوم : مبانی فلسفی رویکرد های نظری یادگیری
  • فصل سوم : نظریه ثرندایک
  • فصل چهارم : نظریه شرطی سازی کلاسیک
  • فصل پنجم : نظریه کلارک لئونارد هال ( نظریه کاهش محرک سائق )
  • فصل ششم : نظریه ادوین ری گاتری
  • فصل هفتم : نظریه گشتالت
  • فصل هشتم : نظریه یادگیری علامتی توانم
  • فصل نهم : نظریه اسکینر ( نظریه شرطی شدن کنش‌گر )
  • فصل دهم : نظریه یادگیری مشاهده ای ( نظریه شناختی – اجتماعی بندورا )
  • فصل یازدهم : نظریه پردازش اطلاعات
جزوه روانشناسی یادگیری
جزوه روانشناسی یادگیری

در زیر میتوانید قسمتی از متن جزوه را مشاهده نمایید :

تعریف یادگیری با رویکرد رفتاری:
✓ در این رویکرد، نوع پاسخ به محرک خاص، مهم است نه چگونگی دستیابی به پاسخ خاص.
تعریف یادگیری یادگیری (از دیدگاه وودورث): آن نوع فعالیتی است که در فعالیتهای بعدی و آینده فرد تاثیر دارد.
✓ بیشتر معطول به آینده است چون شرط یادگیری، ایجاد تغییر در آینده است.
یادگیری (مان): هر نوع تغییر در رفتار است که از تجربه نتیجع میشود و ناشی از تغییرات فیزیولوژیک نیست. یادگیری، سازگاری
با اوضاع تازه و حل مسائل ساده و پیچیده را ممکن میسازد.
✓ یادگیری از تجربه بدست میآید و حاصل تغییراتی است که بوسیله تجربه بدست میآید.
✓ ماهیت سازگارانه دارد و یادگیری باید به انطباق جدیدی برسد.
✓ یادگیری، در حل مسئله کاربرد دارد و حل مسائل ساده و پیچیده را تسهیل میکند.
یادگیری (کیمبل، مهمترین تعریف): تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه که در نتیجه تمرین تقویت شده رخ میدهد.
✓ تغییر بیانگر این است که وضعیت یاد گیرنده قبل و بعد از یادگیری نباید ثابت و یکسان باشد.
✓ رفتار عبارتست از هر نوع فعالیتی از یک جاندار که مورد مشاهده باشد.
✓ واژه نسبتا پایدار به پایداری زمانی تغییر صورت گرفته اشاره دارد.
✓ بالقوه یعنی دستیابی به فعلیت انجام کاری که لزوما ممکن اس ت در حال حاضر ظاهر نگردد.
✓ در تعریف فوق، مالک یادگیری، تمرین و تجربه است.
✓ تقویت بدلیل بروز تغییر، ارائه میگردد و بدنبال ارائه تقویتکننده، تغییرات مورد نظر افزایش مییابد.
 اکثر نظریه پردازان، یادگیری را متغیر رابط میدانند که واسطه بین تغییرات رفتاری و تجربه است.
 اسکینر معتقد است یادگیری، عین تغییرات رفتاری است و وجود متغیرهای رابط بی معناست.
 بروز یادگیری بصورت بالفعل را عملکرد میگویند.
 بازتاب، یک پاسخ ساده ناآموخته در واکنش به محرک خاص است.
 بسیاری از رفتارها همچون مهاجرت پرندگان، لانه سازی  و . . . یادگیری به حساب نمی آید.
یادگیری در رویکرد شناختی:
✓ آنچه مالک یادگیری است، نحوه پردازش و دخالت فرآیندهای ذهنی است نه محرک و پاسخ خاص.
✓ فرآیندهای شناختی شامل نحوه ادراک امور، نحوه سازمان دادن اطالعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، کسب دانش، درک معنی و ایجاد انتظارات است.
✓ یادگیری در تغییر رفتار آشکار نیست بلکه ایجاد در تغییر ساخت شناختی و فرآیندهای ذهنی است.

اطلاعات فایل دانلودی

  • نام جزوه : جزوه روانشناسی یادگیری
  • تعداد صفحات : 45 صفحه
  • فرمت فایل : PDF
  • حجم فایل : 1.08 مگابایت
  • مناسب برای : دانشجویان و اساتید رشته روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *